Stichting de Kunsterij

Klik HIER om terug te keren naar de standaard website

Doel van stichting de Kunsterij

IMG 5719

De stichting heeft als doel om vrijwilligers met een arbeids- of maatschappelijke afstand (wij noemen hen ‘monitoren’) een kans te geven zich te ontwikkelen door hun talent in te zetten. De Kunsterij is een plaats waar je weer structuur in je leven opbouwt en waar je in je eigen tempo kunt groeien.

De eerste stap

Vrijwilligers met verschillende achtergronden komen bij ons binnen. Het aangaan van sociale contacten en het bevorderen van een dagstructuur zijn de eerste belangrijke stappen richting meer verantwoordelijkheid.

Anders dan bij professionele instellingen werken er verschillende doelgroepen bij de Kunsterij (monitoren, deelnemers en stagiaires). Monitoren worden niet aangesproken op hun beperking, maar er wordt met hen gekeken naar wat ze graag willen doen / wat ze kunnen of wat ze graag willen leren.

In hun werkproces ondersteunen ze ook de deelnemers, die voor specifieke activiteiten bij de Kunsterij terechtkomen. Er is geen tijdsdruk en er zijn geen deadlines. We werken met de zogenaamde ‘zelf initiatief methode’. De Kunsterij kan en is een opstap naar een volgend stap: bijvoorbeeld werk / opleiding of ander vrijwilligerswerk.

Activiteiten

Wij organiseren verschillende (laagdrempelige) activiteiten. Deze activiteiten richten zich veelal op creativiteit en we betrekken er - waar dat kan - graag buurtbewoners uit de wijk Strijp bij.

Het samen organiseren van activiteiten zorgt bij de Monitoren eraan bij, dat het  voor een krachtiger gevoel van eigenwaarde, en hun capaciteiten op het gebied van samenwerken en zelfredzaamheid worden versterkt.

De stichting is ook een ontmoetingsplaats voor lotgenoten, maar ook voor buurtgenoten.
Een plaats waar mensen hun hobby weer op kunnen pakken of sociale contacten op kunnen doen.

Je kunt bij ons als deelnemer voor een laag bedrag (€ 6,25 per dag inclusief lunch, koffie/thee, materiaal en begeleiding door onze monitoren en/of stagiaires) deelnemen aan verschillende creatieve activiteiten. Denk hierbij aan schilderen, houtbewerking, sieraden maken, mozaïeken, en nog veel meer.

De stichting is op maandag / donderdag en vrijdag open van 9.00 tot 16.00 uur.
We vragen geen verwijskaart of indicatie.

Sinds juni 2017 is de Klusserij een onderdeel van onze stichting.
Hier is het werkgerelateerde proces gericht op klussen / repareren en techniek. Mensen kunnen daar hun proces oppakken, wat gericht is op deze werkzaamheden.